tisdag 27 september 2011

Feng Shui Sovrum

När du inreder sovrum bör du göra det med stor omsorg. När kroppen och själen vilar ska den få ny näring, ro och känna kärlek. Det är många som inte lägger mycket tid eller tanke bakom just sovrummet. Sovrummet är det rum vi tillbringar mest tid i, ca tretusen timmar per år.
Om man ska inreda sitt hem med feng shui så är sovrummet en bra start.
Börja med små och enkla justeringar, som tex rensa bort allt som inte tillhör det här rummet. Kolla under sängen, bakom dörren, på hyllor mm. Det som ska inreda sovrummet är enbart det som behövs. Desto mer fri yta, lättare blir det för Chi (energi) att skapa en bra balans i rummet.

Lugn inredning med mjuka linjer och varsamma färger. Varma färger som kan associera till hud, Ljus beige, aprikos, rosa och mörk brunt. Undvik knall rött och skarpa gula färger, de aktiverar vårt intellekt och våra kroppar även när vi sover.

När man placerar sängen i rummet bör man tänka på att ha god uppsikt över dörren och bra stöd på båda sidorna av sängen. Med en ordentlig sänggavel och sängbord på bägge sidorna (om man inte sover själv).
När det gäller speglar bör man undvika att ha det i sovrum för det suger åt sig för mycket av ens energi när man sover. Men om man skulle placera ut en spegel ska man undvika att ha den mot sängen. Speglar som är runda, ovala eller har en ram runt sig är att rekommendera, inga spetsiga kanter här inte.
Levande ljus, mjuka textiler, ordning och reda, möbler med runda hörn. Detta ger bra energi.

Tv, dator, telefon, arbetsplats mm, bör man undvika att ha i sovrummet, för det är stressande och man kan få svårt att sova eller vakna upp mitt i natten. Det här låter kanske lite onödigt eller konstigt men väckarklockan eller mobilen ska inte vara närmare än två meter från sängen. Just nacken och huvudet är som känsligast och oftast har man klockan eller mobilen på sängbordet. Jag använder mig av min mobil när jag sätter alarm, det som är en fördel och nackdel är att jag gärna stänger av den och somnar om. Därför har jag den alltid i köket på högsta volym så jag måste gå upp för att stänga av den. Ett tips som kan fungera!

Sen när det gäller färger, inredning mm, allt är från person till person. Bara för jag har ljust och beiget i mitt sovrum behöver inte Du trivas i det. Om du föredrar blåa eller lila färger då ska du använda det. Men tänkt på att inte ha för mycket saker i sovrummet då det kan bli till stress. Unna dig själv att sova gott och må bra.
Med detta i tanken har man en god förutsättning att skapa ett harmoniskt sovrum.





Bilder från: Villa-medicis, Jellon-Jellon.blogspot.com och Google

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar